Sunday, December 16, 2012

Medium

Saya rasa kurang seronok. Lalu saya rasa nak keluarkan entri ni. Okay. Mohon ampun dan maaf buat golongan pendidik di luar sana. Saya khuatir kalau dengan entri ni nanti ada golongan pendidik yang kurang
berpuashati, terasa etc. Tapi rasanya entri ni bukan lah satu entri yang begitu panas. Apa apa pun...
Luahan rasa dan perasaan di laman sosial Facebook. Ia merupakan hak individu. Saya cukup faham. Semua pun nak cerita kat Facebook. Tapi kalau dalam kalangan pendidik yang mengeluarkan isi hati beliau pasal sekolah, tak puas hati dengan 2-3 pelajar ni, nak cakap pelajar kurang ajar dan yang berkaitan, agak kurang seronok untuk dibaca, bagi saya. Taktahu la you guys punya POV macamana kan. For me, it's not cool. Saya bukanla sesiapa pun untuk bersuara sebegini. Tapi...Kalian pendidik kot. Mendidik anak bangsa. I looked up to you guys, respect as for if its not for you all, educators, there will be no such educated individuals among our nations. It all starts at school. Camane eh nak cakap. Eee tak suka la baca sesetengah status cikgu cikgu yang nak cerita pasal budak  budak sekolah dia, yang nakal la, kurang ajar la, melawan la. Kadang kadang tu ada yang siap letak nama student dia. Aihh. Kalau saya baca status tu pun, rasa macam, "Ehh dia ni, tak pikir ke apa tanggapan orang yang baca status dia yang penuh rage" etc. Pastu lagi best, kawan kawan pendidik dia pun yang komen bagai, lagi meriah, ada tokok tambah bagai. Kalau la lets say, ada parents yang baca, mesti diorang pikir macam macam. Tak best nya la hai. Pada awalnya kalau saya baca status cikgu cikgu yang macam ni, saya akan terfikir, "Hmm, dah kau boleh buat keluar status macam
ni secara terbuka, memang aku tak heran sangat la student kau macam tu" blablabla.. Camane nak express out eh.. Luahan macam tu, kurang sesuai la bagi saya kalau publish in public. Siap details, nak taruk status update panjang lebar la. Tambahan dengan komen rakan rakan seperjuangan lagi. Dah macam medium apa dah. Malu bagi pihak pula kadang kadang tu. Betul la kalau nak berkongsi pendapat ke, nak cari jalan penyelesaian, tapi kena sensitif la sikit. Bila sorang dah komen, pastu yang tolong balasnya 3-4 orang. Pastu masuk lagi isu baru. Pastu ada yang buka cerita lain, pelajar sekolah dia pulak. Pastu semua nak bincang kat situ.

Comment thread pun berjela jela. From zero, semua orang tahu apa yang  berlaku pastu dah macam jadi sesi mengumpat student. Ape ntah. But, you get my point la kan. Hoho Entahla. I may not know how to overcome this. Tapi, think before you post out such status update, publicly on Facebook.
Ahh. Fikir sendiri lah.

Lastly, I'd like to point upon my apology if this shitty entry of mine hit the sensitive button of anyone who's reading. Thank you and have a pleasant Sunday.

2 comments:

  1. macam payah nak bace ada patung kiri ni

    ReplyDelete
  2. Adib! Rindu gila. Hahaha.
    Ohh payah eh? Nanti Beck buat sesuatu.

    ReplyDelete

here some bla bla bla for u...

BERRY link

Related Posts with Thumbnails