Monday, December 05, 2011

#2 :

Peringatan dan Pesanan Untuk Diri Sendiri

------------------------

Membuat silap dan kelalaian bukan satu benda yang mudah untuk dilupakan. Sekali ia berlaku seumur hidup kesilapan itu akan sentiasa bergerak seiring dengan kedewasaan kita menghadapi hari-hari seterusnya. Tidak ramai yang berani atau jujur untuk mengakui kesilapan sendiri malah lebih senang menuding jari menyalahkan orang lain atau menyalahkan sesuatu.
Secara logiknya tidak pernah ada umat manusia di dunia ini yang tidak pernah melakukan kesilapan. Kesilapan ini berlaku mungkin disebabkan kelalaian atau memang sifat semulajadi manusia perasaan ingin tahu menyebabkan kita tidak pernah serik untuk mencuba walaupun kita sendiri sudah mampu meramalkan hasilnya.
Bukan ingin menyalahkan sesiapa tetapi terlalu ramai yang memang suka menerakakan orang lain apabila seseorang itu membuat silap. Siapalah kita hendak menghakimi dosa pahala orang lain. Kita berkongsi dunia yang sama, menyedut oksigen yang sama apa salahnya kalau saling menegur atau paling tidak pun tidak menghukum terus mereka yang silap. Kenapa kita tidak boleh memberi peluang? Dunia ini sudah sempit sangatkah sehingga tiada ruang untuk orang lain?

Let me say at the risk of seeming ridiculous that the true revolutionary is guided by great feelings of love.
Che Guevara

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

No comments:

Post a Comment

here some bla bla bla for u...

BERRY link

Related Posts with Thumbnails